Rezeki.. Alhamdulillah~


Aku berkenalan dengan sorg yg agak hebat.. Aku rs cm lucky gila.. dlm perjalanan nk balik Usm.. dlm bas.. tetibe yg dok sebelah aku tu sorg VIP.. kira VIP la sbb dia bos sebuah syarikat Translation di Singapore.. dia kata 1st time dia naik bas.. mula2 bnda yg dia tya aku, "can u speak English?".. then aku ckp, "Yeah little bit".. pstu mcm2 bnda la yg dia tya, bas bhenti mkn ke x, bape jam nk smpai n mcm2 lg..

Sbnrnya aku letih gila time tu sbb aku x ckup tido.. igt dlm bas bole la tido.. last2 sembang dgn dia smpailah bas tiba kt sg nibong tu.. dia baik la, belanje aku mkn lg.. aihhh~

Then dia citer psl company dia.. ape yg company dia buat.. sesuatu bnda yg aku xsgka.. seolah2 mcm takdir plak.. ape yg dia ckp tu seolah2 mcm ape yg aku nk sblm ni.. aku teringin nk smbung blaja kt Jepun, Australia atau UK.. ak x citer pon kt dia psl negara tu.. mula2 dia tya ak, ak blaja ape.. ak ckp la grafik.. then dia nk tgk portfolio ak, ak tunjuk la kt laptop ak.. pstu dia kata dia nk amik aku keje pas aku grad.. gila.. then dia tya ape impian ak, ak ckp nk blaja kt oversea, dia pun kata kalo nk pi Australia atau UK, bgtau dia sbb dia ramai link kt sna n ada anak syarikat juga.. aihh knp seolah2 dia cm tau ak nk pi Australia n UK.. dia kata Australia plg bgs sbb senang nk dpt citizenship n mudah nk idup juga.. papa ak pun ckp cmtu sbb dia dh pi sana..

Lg satu bnda yg kebetulan, sblm ni mama aku kerap ckp, "Gi la cr keje kt Singapore.. sana gaji besar skit.. dpt dolar..".. tp aku slalu pkir, susa tu igt sng ke cr keje, kt Singapore plak tu.. tp aku ckp kt diri sndiri, xmustahil la.. kalo ada rezeki insyaAllah boleh dapat.. then tut tut rezeki jatuh dr langit.. awl plak tu..

Aku percaya la bnda ni semua seperti hadiah yg Allah bg dr kesabaran ak selama ni.. setiap kali ada musibah je, psti ada sesuatu yg UNEXPECTED blaku mcm rezeki yg melimpah n kejayaan yg ak sndiri pun x sgka..

Nama org tu Rowland.. dia campuran Malaysia-Singapore.. umur dlm 40-an.. sepanjang pjalanan dia ckp BI (layan~).. kdg2 ak rs cm ak ni superb bodo plak.. hahaha~ BI ak tunggang langgang tp dia xpndg rendah kt ak.. mcm2 bnda dia tya psl life, tntg kehidupan, ilmu.. wow.. hebat la dia.. skrg ni dia bg ak wat part time dgn dia, kira cm freelance utk update website, brochure, n jd penasihat utk design.. walawei.. kdg2 ak rs, btl kah nie..?

Dia byk bg advise la tntg mcm mana nk jd seorg yg bjaya.. bnda yg wat ak rs bsemangat bila dia ckp, ak boleh jd kaya, hebat, bijak seperti dia suatu ari nnti.. jgn sesekali pts asa n kejar impian tu smpai bila2.. perumpamaan yg dia ckp seperti kita setkan target utk pergi ke puncak gunung, mula2 kita akan rs ia mcm mustahil, tp hari demi hari kita brjalan skit lama2 kita akan smpai juga.. jika kita usaha lebih, mgkn pjalanan tu lebih cepat (mcm naik kereta ke..).. haha..

Dia pun nasihat kn ak, jgn biarkan org lain melemahkan impian kita.. xde bnda yg mustahil.. org yg ketawakn impian org lain atau memperlekehkannya, dia bkn kwn kita.. mereka tu dengki kerana xmahu tgk kita bjaya.. dia btl2 positif la orgnya..

Apepun ak ttp bhati2 sbb ak xbape kenal dia.. mana la tau dia tipu ke kn.. dia bg ak kad dia n email dia.. ape2 hal kitorg leh contact n rs gembira dia nk bkwn dgn ak.. hehe.. as long keep in touch dgn dia.. skurg2nya ak ada satu kenalan n link dr Singapore.. Yeah~

Ni profile company dia:
http://www.chamberstranslation.com/

No comments: