Pengalaman Freelance

Di sini aku nk berkongsi sedikit pengalaman aku menjadi Freelancer, khas untuk sesiapa yg belum pernah mencuba dan jadikan ia sebagai panduan kamu..

Benda pertama, yakinlah dengan keupayaan kamu. Mmg la mula2 tu kita rasa takut, mcm2 dlm kepala disalut fikiran negatif, "Takutnya", "Boleh ke aku buat..?", "Design aku x cantik la", "alamak nanti diorg xsuke".. Benda2 mcm ni pon penah ada dlm fikiran aku.. tkt org pandang rendah, tkt dikritik, segala2 takut.. :) its normal.. Lepas hampir 2 thn aku kt industri, (lepas join Tension Academy), skrg aku rasa lebih berani.. dan perkara yang mengembirakan bila bos aku (Miruki) kata, "Fira, coloring kamu makin cantik.." mmg rs sgt gembira lah.. but ist not the point.. kita akan improve skit2 dan cubalah utk baiki kelemahan kamu.. xde org yg tetibe boleh hebat dan semua org yg hebat juga penah rasa berada di bawah..



Copyright: www.tensionacademy.net -Kartunis: Warumon
(Antara artwork yang aku edit di Tension Academy)

Itu pengalaman jadi Colorist Artist dan Editor..

Ini plak pengalaman menjadi freelancer Grafik Designer.. bnda ni pon secara kebetulan juga.. beberapa ari lepas aku mmg agak trtekan dengan work ni.. Aku ditawarkan oleh syarikat Translation dr Singapore untuk wat Brochure diorg yang baru.. Dlm kepala otak aku, "Nk terima ke xnk..? dahla tgh kabut dgn final projek.. tp kalo x amik rugi juga.. bkn senang nk dpt client dr luar negara.." mcm2 bnda negatif kt kepala aku.. slh satunya sbb aku xde pengalaman lg.. aku xpenah lak wat bnda alah ni utk company M'sia, ni plak dpt dr company luar plak.. "Camne nk deal ni??", fikirku.. for sure la kena speaking (wlaupun speaking aku teruk, aku ckp je janji dia paham).. nk xnk, demi mendapatkn bnda yg dinamakan "EXPERIENCE", aku kentalkan hati.. "Amik Fira! Jgn tkt".. aku praktikkn lah ape yg dipelajari di Universiti..






Benda pertama yg korg kena buat, SKETCHES!! mmg bnda ni nmpk remeh, "Alah brochure je, watpe nk sketch".. tp ia penting!! cmne korg nk planning design korg..? mmg bos aku xnmpk bnda sketch ni, tp tau lah korg bila client nk ubah design, nk baiki kesilapan, itu ini, time tu lah korg rs sketches tu penting.. nasib baik la aku buat.. bila client call, minta buat perubahan, ape lg kalo perubahan tu membabitkan kedudukan, mmg kelam kabut dibuatnya.. kita xkn boleh igt semua yg client ckp tanpa catatan, mmgla kita bole tgk kt skrin com, part mana yg nk diubah, tp kt skrin com mcm mana nk conteng kn?

Kedua, seperti yg kita semua belajar, konsep design tu penting.. jgn wat design ikut kepala sendiri.. kita explain lah kenapa design kita sedemikian.. mungkin ada setengah client xkn amik kisah psl konsep, tp bila kita prepare sekurg2nya dorg akan lebih menghormati design kita..

Apepun, Alhamdullilah.. Director dr Singapore tu suke design ak.. semua brjalan dengan lancar.. aku xpkir psl duit, xkisa la dia nk bg berapa pun.. selagi aku belum dpt tittle "Grafik Designer", aku mls nk demand sgt.. pengalaman tu lebih berharga dr duit.. Lepas aku dh dpt byk pengalaman nnti, baru lah aku kumpul duit byk2.. hehe :D



Copyright: www.chambertranslations.com - Designer: Me ^^
(Background aku buat sendiri ea, xde ciplak2)