Final project was started

Merewang2 idea dlm kepala otak aku.. serius dgn final projek ni.. xkira la apepun, aku xnk wat last minit.. betul2 nk buat masterpiece yg terbaik.. Aku dh ada 6 idea utk projek ni.. buat ms ni br buat 2 sketches.. Sketches ni pon aku x lukis betul2.. cume sebagai kajian komposisi jer.. Anatomi still katun, x detail, n design dier pon aku x menitik beratkn lagi, sbb semua bnda tu kena RESEARCH dlu.. xleh main hentam jer.. selagi komposisi dier ni x di approve oleh lecture aku, aku xleh move ke peringkat seterusnya.. Research! Research! Research! benda yg aku risau ialah isu n budaya yg aku letak dlm illus ni.. aku xnk bnda ni melencong plak.. nk x nk kna gi library cr maklumat budaya.. kt bilik aku dh ada 5 buku Illustration sahaja yg aku beli rm300+.. siap tablet wacom bamboo yg aku minta kt ayah aku 2 bln lepas, semuanya utk preparation final projek.. gila ahhhh~ xkira ape pon alasannya, kena bg passion 100% utk work kali ni..




Tajuk: Ancient Chini's Dragon..
Ulasan: Ingat Malaysia ni xde naga ke?? Mengikut Lagenda Tasik Chini Pahang, penduduk tempatan percaya dengan kewujudan naga dan terdapat kota yang tenggelam dalam tasik Chini yang di kenali sebagai Kota Khmer.. Aku nk menggambarkan satu cerita dalam illustration ni, wanita yg duduk di atas naga tu adalah puteri dr Kota Khmer yg mengawal naga berkenaan sebagai "pet" atau menjadikn ia sebagai "guardian" kpd si puteri.. Naga ni sebagai penjaga kepada tasik Chini dan akan menyerang sesiapa sahaja yg cuba untuk merosakkan flora & fauna tasik berkenaan.. Boleh juga di anggap puteri berkenaan sbg "bukan manusia" atau "makhluk" halus, orang bunian.. apepun aku xleh lari dr konsep aku yang utama iaitu nk menonjolkan identiti wanita Malaysia, so aku nk buat dia berkebaya, tp ia x seperti kebaya biasa.. nama pun illustrasi fantasi, xkn nk buat sejibik kebaya.. as long org tau tu kebaya dh ckup..





Tajuk: Batik
Ulasan: Binatang pon pakai batik pe.. haha XDDD.. pada asalnya ia idea Pjoe.. dia soh aku buat pmpn berkebaya kena lilit dgn ular sawa.. mula2 aku x amik idea tu sbb xde isu yg aku nk letak.. then aku pkir2, akhirnya aku dpt idea utk ubahsuai idea Pjoe.. ni slh satu artwork aku yg agak "sensored" la nnti.. haha xde la.. bkn psl ape.. aku wat pmpn berkemban sbb wanita melayu dlu suke berkemban pki kain batik ms mandi kt sungai.. Ular ni plak ialah ular sawa batik.. dua2 konsep batik aku tukar.. batik pada kain batik pmpn tu bpindah kt ular tu, manakala corak batik ular tu brpindah kt kain pmpn tu..

Aku memerlukan kwn yg boleh jd model sbg reference utk projek aku ni.. sape2 tlg.. perempuan sahaja yer, lelaki aku reject XDDDD hahaha.. target aku, aku nk buat 10 illustration tp xtau la mampu ke x.. kalo ada ms lebih aku tambah.. seboleh bolehnya sem ni juga aku nk start wat colour dier.. yela lukisan simple pon amik ms lama utk colour, ape lg yg detail.. aku ni demand plak nk wat realistic..lg la susah.. meleleh air mata bak kata Iwan.. XDDDD hahaha... tp kalo hasilnya menjadi nnti, btapa gembiranya hati ini.. T___T harap begitu la...
Doakan lah kejayaan ku.. Amin... :D

No comments: