Malaysia-Indonesia

Congrat kepada pasukan Malaysia. Aku hidup separuh2. Malaysia, juga Indonesia. Atas sebab tu aku tak memihak mana-mana. Cuma, tadi ku menangis juge terbaca komen-komen penghinaan bangsa. Aku tak boleh, tak sanggup. Terus terang aku bgtau, aku kecik hati kalau ada kawan-kawan yang mengutuk Indonesia. "Orang Indon BODOH, bangsa MURAHAN" dan seangkatan dengannya. Aku tak kisah kalau korang nak tunjuk rasa tak puas hati ke atas penonton, fan, rakyat yang sememangnya buat masalah, cuma tolong jaga bahasa sikit. Jangan sampai timbul soal racist, yang mengutuk bangsa itu bangsa ini.

Malaysia kutuk Indonesia atau Indonesia kutuk Malaysia, dua-dua buat aku sakit hati. Walaupun jiwa aku lebih ke Malaysiaan, asal dan tanah kelahiran aku tetap Indonesia. Bagi aku dua-dua negara aku. Aku minta maaf la kalau aku berterus terang sebab sejak aku kecik lagi aku ada masalah ni, so aku nak kawan-kawan faham dan tahu sensitiviti aku.

Situasi 1
Setiap kali mulanya tahun persekolahan, aku paling takut bila disuruh perkenalkan diri kerana namaku yang pelik dan aku tak mahu orang tahu aku Indonesia. SEBAB taknak dikutuk.

Situasi 2
Aku menang no1 pertandingan kafa Agama, diumumkan semasa perhimpunan sekolah, bila cikgu sebut nama penuh aku, FIRA ADRIANTA BINTI MULIONO, semua budak kat sekolah tu ketawa kan aku. Aku malu, xnak amik hadiah, gara-gara nama INDO-ku.

Situasi 3
Prejudis cikgu perempuan yang bencikan Indonesia, ku dihina. Dia memburukkan aku depan ibu kawan baikku, kononnya aku lah yang mengajar kawanku cakap, "babi", "sial", padahal kawanku tu memang mcm tu, kenapa aku yang dipersalahkan sedangkan aku tak pernah pun sebut perkataan tu.

Situasi 4
Dan yang paling menyakitkan hati bila cikgu tu kata, "bapak awak kerja kilang kan?". Dalam hati, "Hello~ tolong skit bapak sy engineer. owh bila Indonesia je, nak kata papa kerja buruh ar?". Atas sebab dasar hormatku kerana beliau ialah cikgu, maka ku diam je.

Situasi 5
Ini kerap sangat berlaku dari dulu. Kadang-kadang ada kawan yang tak sedar, bila dorg membenci orang Indonesia, terkeluar perkataan-perkataan yang menyakitkan seperti, "Orang Indon memang mcm tu, x sedar diri, dah la menumpang negara orang". Walaupun dorg tak tujukan pada aku, aku mesti akan balik rumah dan menangis. Ada juga kawan yang alert dan faham sensitiviti aku, terima kasih.

Aku ingat aku je yang ada prob mcm ni, yela dalam adik beradik aku sorg je yang lahir kat Indonesia. Adik-adik semua Malaysia. Tapi bila mula sekolah, ku selalu menolong dorg tulis nama kat buku2 sekolah, dorg akan cakap, "weih jgn tulis nama PAPA tau". Rupanya dorg pun nak sorokkan identiti. Muhammad Faizal, Ahmad Yusuf, Ahmad Fuad, tanpa BIN.

Bila aku dah dewasa, aku mula berfikir. Bukan salah papa atau mama yang lahir di Indonesia, bukan salah mereka juga aku lahir disana. Kenapa aku harus malu dengan bangsaku sendiri. Sekarang aku tak kisah lagi nak sebut nama penuh kat mana-mana, FIRA ADRIANTA BINTI MULIONO. Who cares?

Ini bukan soal bangsa, tapi individual. Kita semua sama, dari Adam dan Hawa, kita juga semua saudara. I'm proud to be MALAYSIAN, but I'm also INDONESIAN. Cannot run from it, it is my blood relation. End~!

5 comments:

Keough White said...

INDONESIAN ARE COOL PEOPLE!!

Keough White said...

my cardiologist dr is indonesian

Daishie said...

nama kmu sgt cantik fira.. pedulikan mereka yg racist itu. yg penting kmu lbh maju kehadapan tanpa mempedulikan soal yg remeh temeh itu.buang mase je.hehe

milah hasan said...

yg prejudis, kau biarkan dia mati dgn prejudis bodohnya.. be yourself and be proud with it.. mcm kau kate "who cares?!".. dan pada aku, sbg kakak, ko kene terapkan bende tu pd adek2 ko.. kasi diorg sedar lg awal that you shouldn't be shame of who you are.. my dad just like you and he never feel ashamed.. so, sbg anak, i'm proud of him.. p/s, jawe rock ape?! hahahahaha~! :D

Anonymous said...

yeahh go gurl